Gør skoledagen kortere

Hej jeg kommer oppe fra 9.D og vi har i vores klasse valgt at skulle snakke om kortere skoledage

Har du prøvet at komme hjem klokken fire om eftermiddagen, hvor du hverken har tid eller overskud til at udføre de fritidsaktiviteter, du elsker? Sådan har mange det – og med et sandt demokrati burde det derfor ikke være et problem at kunne gøre det, der er den mest effektive beslutning, nemlig at få kortere skoledage.

For ikke at brokke os, vil vi fortælle jer de gode ting, der kunne være ved kortere skoledage – og så vil vi fortælle om et eventuelt problem, som vi så vil modargumenterne.

1. Med kortere skoledage vil man få mere tid til at kunne følge sine fritidsaktiviteter aktivt og leve det liv, man fortjener at kunne leve – for ellers kunne det nemlig være svært faktisk at finde tid til at udvikle sig selv som person.
  2. Kortere skoledage vil psykologisk kunne få eleverne til at være mere aktive, siden eleverne med kortere skoledage kunne fokusere sin energi på den mindre tid i stedet for at sprede alt deres energi og ressourcer ud over en længere skoledag.

Ét problem: “der ville være kortere tid til undervisning og dermed flere lektier.”

To løsninger på dette kunne være:

1. Som sagt før ville det være muligt at kunne køre en mere intens undervisning – hvilket ville resultere i, at man arbejder hårdere på kortere tid. Altså ville det sige, at man laver de yderligere lektier i skoletiden.
  2. I elevrådet talte et par medlemmer om, at man kunne løse problemet ved at lave en frivillig lektiecafé, hvor man kan få hjælp til de yderligere lektier. Omvendt kan man få tidligere fri i stedet for at deltage i lektiecaféen og gå hjem, hvis man ikke har behov for at få hjælp til de yderligere opgaver, der kunne finde sted.

Som konklusion bevises det, at det ene problem, der eventuelt er ved kortere skoledage, nemt kan løses. På den måde er der altså flere fordele end ulemper ved kortere skoledage.